This Was His Body / His Body Finally His

This Was His Body / His Body Finally His

Shikeith
This Was His Body / His Body Finally His

MAK Gallery

27.07-16.09.2018
Londyn

Shikeith to amerykański artysta, którego filmy i fotografie ukazują psycho-emocjonalny krajobraz Czarnych mężczyzn. W swoich pracach ukazuje czułość i kruchość, które często pomija się w powszechnej reprezentacji Czarnej młodzieży. Shikeith rozpoczął swoją przygodę ze sztuką wizualną od fotografii modowej i otwarcie mówi, jak przerażała go w owym czasie myśl o stworzeniu czegoś autobiograficznego. Moda wydawała się być bezpieczną, zdepersonalizowaną enklawą odcinającą go od doświadczeń ostracyzmu i nękania jako dziecko i nastolatek za to, że „był, kim był”.

Jego prace często dotykają tematu alienacji i podwójnego wykluczenia, jakiego często doświadczają homoseksualni Czarni mężczyźni. Poza zaszufladkowaniem rasowym stają się oni często przedmiotem ataku w swoich społecznościach ze względu na niedopasowanie do stereotypowego hiper-męskiego wizerunku. Świat przedstawiany przez Shikeitha ukazuje czarnych mężczyzn pogrążonych w samotności, ale też często poddających się autorefleksji i wzajemnemu wsparciu.

Prace te powstawały w tym samym czasie, w którym szeroka publiczność odkryła, że ta strona męskości w ogóle istnieje dzięki reżyserom nagrodzonego Oscarem filmu Moonlight. Film Shikeitha pt. # Blackmendream, 2014, który powstał przed Moonlight, znalazł się na liście TribeCa Film Institute dziesięciu najbardziej istotnych filmów ukazujących życie osób czarnoskórych we współczesnej Ameryce. Być może wynika to z faktu, że zadaje on grupie mężczyzn bardzo bezpośrednie pytanie „Kiedy stałeś się Czarnym mężczyzną?” i pozwala im udzielić na nie odpowiedzi. Odpowiedzi te odkrywają głębię traumy, jakiej doświadczają oni ze względu na swoją płeć, rasę, seksualność, i pokazują wpływ, jaki ma ona na ich codzienne życie. Temat ten nadal jest bardzo słabo zbadany. W Wielkiej Brytanii niedawny artykuł w The Guardian opisywał coming out gwiazdy muzyki Grime, Stormzy’ego, i jego walkę z depresją. Jego postawa pozwoliła ponownie otworzyć dyskusję, podkreślić potrzebę innych niż macho narracji w sferze publicznej i zapewnienia lepszej opieki psychologicznej dla społeczności osób czarnoskórych.

Fotografie Shikeitha wywodzą się z jego osobistych doświadczeń, a większość odnosi się do koszmaru, w którym żył przez lata. Ci, którzy gnębili go przed laty, w jego snach gonią go po dachu. Na skraju dachu dostrzega balon, a próbując go dosięgnąć spada ku śmierci lub przebudzeniu. Sny te pchnęły go do stworzenia serii Dreams in Black and White I, w której przewijał się motyw balonów. Teraz widoczne są one właściwie w całej jego twórczości. Fabuła jego snów ostatecznie zmieniła się. Balon unosi go i prowadzi ku bezpieczeństwu. – Sylwia Serafinowicz

Shikeith otrzymał stypendium im Leslie P. Greenhill na Pennsylvania State University w zakresie fotografii. W 2014 i 2016 otrzymał granty z Advancing Black Arts, partnerstwa Pittsburgh Foundation i Heinz Endowmens, które wsparło produkcję jego wielokrotnie nagradzanego filmu dokumentalnego #Blackmendream. Shikeitha zapraszały szeregi uniwersytetów i instytucji w kraju i za granicą do prezentacji jego twórczości, m.in. Vera List Center, Kelly-Strayhorn Theatre, MIT, Morehouse College, The Seattle Art. Museum, Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu i Aperture Foundation.

Wystawa ta stanowi drugi etap programu Dreamscapes kuratorowanego przez Sylwię Serafinowicz.