Jamm Rek: Quotidien Senegal

JAMM REK: QUOTIDIEN SENEGAL
Laylah Amatullah Barrayn

Kurator: Atim Annette Oton 

 

MAK Gallery London
62 Church Street
NW8 8ET

Czas trwania wystawy: 27 września - 6 października 2019, godz. 12:00-20:00

Spotkanie z artystką: 27 września 2019, 18:00-20:00
Spotkanie z kuratorką: 30 września 2019, 18-20:00

 

O wystawie

Jamm Rek to wyrażenie często stosowane w Senegalu na powitanie. W wolnym tłumaczeniu oznacza „tylko pokój” w języku Wolof. To odpowiedni tytuł dla indywidualnej wystawy Laylah Amatullah Barrayn, która stanowi wizualny dziennik z jej podróży do różnych miast w Zachodniej Afryce na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia. Jamm Rek – poczucie wdzięczności, uważności i łączności duchowej – to stan ducha, który towarzyszył jej stale, kiedy Barrayn sięgała po aparat fotograficzny. „Chciałam uwiecznić te momenty, kiedy odczuwałam spokój, radość i miłość, chciałam zapamiętać, co się dzieje.”

Wiele fotografii ze zbioru Jamm Rek powstało jako wizualne zapiski z podróży po Senegalu artystki: zakupy na zdjęciu Marché des HLM w Dakarze, poranny spacer wzdłuż rzeki w Podor czy wierni wychodzący o poranku z Tijani masjid w Ndar. Część tych prac nigdy wcześniej nie była prezentowana, część pochodzi z poprzednich projektów, w tym Saint-Louis: Portrait of a Layered City czy Baye Fall: Roots in Spirituality, Fashion and Resistance. 

Za pomocą fotografii dokumentacyjnej i portretowej Barrayn bada historie zbiorowe tak różne jak ruchy oporu w Sufizmie senegalskim czy walka o prawa czarnoskórych homoseksualnych kobiet żyjących w Nowym Jorku. Jej prace podkreślają podobieństwa tych społeczności, zwłaszcza w zakresie religii, płci i seksualności.


O artystce

Laylah Amatullah Barrayn to obsypana nagrodami dokumentalistka i portrecistka, która od 20 lat zajmuje się tym medium. Poprzez fotografię prowokuje społeczności osób czarnoskórych do wyrażania swojej tożsamości kolektywnie i indywidualnie. Jest współautorką MFON: Women Photographers of the African Diaspora. To pierwsza od blisko 30 lat antologia, która przedstawia fotografię uprawianą przez kobiety pochodzenia afrykańskiego.

Ms. Barrayn is a frequent contributor to The New York Times. Her work has been supported with grants and fellowships from Columbia University’s Institute for Research in African American Studies, the Research Foundation of the City University of New York, En Foco and The Brooklyn Arts Council.

Barrayn często publikuje na łamach New York Timesa. Otrzymała szereg grantów i stypendiów z Institute for Research in African American Studies przy Columbia University, Research Foundation na City University of New York, En Foco i Brooklyn Arts Council.

Jej prace pokazywane były na wystawach m.in. w Galarie Ethiopiques (Senegal), Brighton Photo Biennial (UK), MANIFESTA European Biennial of Contemporary Art (Włochy), Open Ateliers Zuidoost Gallery (Holandia), Rencontres d'Arles (Francja) oraz w Muzeum Fotografii Współczesnej (USA).

Barrayn wygłaszała przemowy na temat swojej pracy w Tate Modern, Harvard University, The Schomburg Center for Research on Black Culture i World Press Photo.

Była jedną ze Stu Bohaterek Royal Photographic Society’s (UK). Barrayn została finalistką w konkursie im Dorothei Lange-Paul Taylor w Center for Documentary Studies (Uniwersytet Duke) i była nominowana do nagrody Infinity Award for Artist’s Book w International Center of Photography. Zasiadała w składach jurorskich podczas konkursów Getty Images, Foto Evidence, The Fence i Three Rivers Arts Festival.

O kuratorce

Atim Annette Oton pełni rolę kuratorki wystawy Jamm Rek w Wenecji i Londynie. Urodzona w Nigerii, obecnie mieszka w Nowym Jorku. Ukończyła projektowanie w szkołach w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, następnie została kuratorką. Od czterech lat pracuje jako kuratorka dla Amref Health Africa ArtBall, gdzie wystawiano m.in. Wangechi Mutu, El Anatsui, Toyin Ojih Odutola i Zanele Muholi. Jest założycielką i kuratorką Calabar Gallery, była kuratorką w ramach programu wsparcia społeczności Bronxu: wystawa Afryka w Longwood Gallery. W 2016 roku otworzyła Calabar Gallery w Harlemie skupiającą się na współczesnych artystach afrykańskich i artystach należących do diaspory afrykańskiej z całego świata.